Z dniem 17 lutego 2005 weszło w życie rozporządzenie nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład lub odwołania lub dużego opóźnienia lotów.
Opóźnienie lotu
Zgodnie z treścią wspomnianego powyżej rozporządzenia, gdy przewoźnik przewiduje możliwość opóźnienia:
- ponad dwugodzinnego w przypadku rejsów do 1.500 km,
- ponad trzygodzinnego w przypadku rejsów wewnątrz Unii Europejskiej powyżej 1.500 km i między 1.500 km a 3.500 km w przypadku rejsów poza Unię Europejską,
- ponad czterogodzinnego w przypadku pozostałych rejsów,
a także, gdy takie opóźnienie już nastąpiło, pasażerowie uprawnieni są do opieki ze strony przewoźnika. Gdy przewidywane opóźnienie wynosi ponad 5 godzin, można ponadto zrezygnować z podróży, a także żądać zwrotu ceny biletu w ciągu 7 dni, przy czym można dochodzić również zwrotu ceny połączeń opłaconych w ramach tego biletu, a z których z racji opóźnienia lotu, nie będzie można już skorzystać. Co więcej, mamy również prawo do bezpłatnego powrotu do miejsca wskazanego na bilecie lotniczym jako port początkowy.
Odwołanie lotu
W przypadku odwołania lotu pasażerowie uprawnieni są do skorzystania z opieki przewoźnika, który zobowiązany jest jednocześnie do zwrotu ceny biletu lub innego połączenia. Niezależnie od powyższego, mamy również prawo od odszkodowania za niemożność kontynuowania podróży. Przewoźnik może się jednak zwolnić z tego obowiązku, jeśli odpowiednio wcześniej poinformuje nas o odwołaniu lotu a także innych możliwościach podróży. Sformułowanie „odpowiednio wcześnie” oznacza, iż informacje w tym przedmiocie winny zostać przekazane:
- dwa tygodnie przed odlotem; lub
- do 7 dni przed odlotem, jeżeli przewoźnik zaproponuje nam w zamian rejs, który rozpoczyna się nie wcześniej niż 2 godziny przed planowanym odlotem i docierający do celu nie później niż 4 godziny po zaplanowanym czasie przylotu; lub
- mniej niż 7 dni przed planowanym odlotem, jeśli zaproponuje w zamian rejs rozpoczynający się nie wcześniej niż godzinę przed zaplanowanym odlotem, a kończący się nie później niż dwie godziny po planowanym czasie przylotu.
Obowiązek udowodnienia, że zostaliśmy należycie i w terminie poinformowani o odwołaniu lotu ciąży na przewoźniku. Zostanie on zwolniony z obowiązku wypłaty odszkodowania, gdy wykaże, że okoliczności, na skutek których doszło do odwołaniu lotu, były od niego niezależne, na przykład: strajk, zła pogoda.
Wspomniane powyżej prawo do opieki oznacza, że przewoźnik ma obowiązek zapewnienia nam wyżywienia oraz noclegu w hotelu, odpowiednio do czasu oczekiwania na następny lot. Do tego dochodzi jeszcze darmowy transport między lotniskiem a hotelem. Mamy ponadto prawo do dwóch bezpłatnych połączeń telefonicznych, faksów, czy e-maili.
Wysokość odszkodowania za niemożność kontynuowania podróży oscyluje w granicach 250 – 600 euro, na co wpływ ma długość rejsu.
Zgodnie z art. 15 rzeczonego rozporządzenia, niedopuszczalnym jest ograniczenie lub uchylenie się przez przewoźnika od odpowiedzialności w stosunku do pasażerów, szczególnie w drodze klauzuli wyłączającej lub ograniczającej zawartej w umowie przewozu.
Emilia Bartosiak
prawnik
kontakt: blog@zdanowiczlegal.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Prosimy o pozostawienie komentarza w temacie posta. Jesteśmy wdzięczni za Państwa opinie.
W tym miejscu nie udzielamy indywidualnych porad prawnych. Jeśli jesteście Państwo zainteresowani pomocą prawną, prosimy o mailowy (blog@zdanowiczlegal.pl) lub telefoniczny (+22 525 84 44) kontakt z Kancelarią. Koszt pomocy prawnej uzależniony jest od stopnia skomplikowania, charakteru sprawy i nakładu pracy prawnika. Udzielamy także e-porady.
Posty są aktualne w dniu ich publikacji. Nie odpowiadamy za późniejsze zmiany prawa.