środa, 26 września 2012

Czy będąc przedsiębiorcą muszę zgodzić się na konsumencki sąd polubowny?

Polubowne sądy konsumenckie działają jako wyspecjalizowane komórki organizacyjne przy wojewódzkich strukturach Inspekcji Handlowej. Są one powołane celem rozpoznawania sporów konsumentów i przedsiębiorców w drodze polubownej, dotyczących roszczeń konsumentów powstałych w wyniku zawarcia umowy sprzedaży, zlecenia czy zlecenia usług. 

Podkreślić należy, iż podstawą do działania konsumenckich sądów polubownych jest rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 25 września 2001 roku w sprawie określania regulaminu i działania stałych polubownych sądów konsumenckich. Podstawą wszczęcia postępowania przez polubowny sąd konsumencki jest podpisany przez konsumenta i przedsiębiorcę zapis na sąd polubowny. Aby zatem sprawa mogła toczyć się przed konsumenckim sądem polubownym musi istnieć w obrocie ważna klauzula sądowa, podpisana ze strony przedsiębiorcy przez osobę uprawnioną do jego reprezentacji. 

Procedura poddania sprawy pod polubowny sąd konsumencki rozpoczynana jest przez skargę konsumenta, który jednocześnie podpisuje zapis na sąd polubowny. Następnie sąd polubowny przesyła skargę konsumenta oraz zapis na sąd polubowny do przedsiębiorcy, wzywając go jednocześnie do podjęcia decyzji w zakresie poddania sprawy pod sąd polubowny w terminie 7 dni. O ile przedsiębiorca podejmuje decyzje o podaniu sporu sądowi polubownemu zobowiązany jest do podpisania zapisu i ustosunkowania się do skargi konsumenta w terminie oznaczonym przez sąd. Brak przekazania przez przedsiębiorcę zapisu w oznaczonym terminie, powoduje, iż spór nie będzie poddany sądowi polubownemu. Zatem do decyzji przedsiębiorcy pozostaje czy po otrzymaniu informacji o skardze konsumenta i poczynionym przez niego zapisie na sąd polubowny przystąpi on do rozstrzygnięcia sporu przez polubowny sąd konsumencki. 

Paulina Adamczyk 
prawnik 
kontakt: blog@zdanowiczlegal.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Prosimy o pozostawienie komentarza w temacie posta. Jesteśmy wdzięczni za Państwa opinie.

W tym miejscu nie udzielamy indywidualnych porad prawnych. Jeśli jesteście Państwo zainteresowani pomocą prawną, prosimy o mailowy (blog@zdanowiczlegal.pl) lub telefoniczny (+22 525 84 44) kontakt z Kancelarią. Koszt pomocy prawnej uzależniony jest od stopnia skomplikowania, charakteru sprawy i nakładu pracy prawnika. Udzielamy także e-porady.

Posty są aktualne w dniu ich publikacji. Nie odpowiadamy za późniejsze zmiany prawa.